söndag 21 augusti 2011

Pappaängeln


Jag hämtar stoftet av min pappa i tegelröda skor.

Velande väljer jag vilka skor som ska bära honom till hans sista vila. Jag undrar över vad som är passande, hör honom som så många gånger förr säga; Gör som du vill, det har du ju alltid gjort!

Och det gör jag.

Jag tar mina tegelröda skor för jag vet att han gillade dem.

Jag ställer hans sjöurna i bilen tillsammans med de 100 tegelröda och gula rosorna som jag köpt till honom. Hoppar in bakom ratten och suckar djupt.

”Jadu farsan… Då kör vi då!” säger jag högt och startar bilen.

Gråtandes börjar jag sakta köra, samtidigt bestämmer sig molnen äntligen för att sympatisera med min sorg och släpper ifrån sig de största regndroppar man kan tänka.

Det har varit en torr sommar i Uppland men nu droppar stora krokodiltårar på bilens rutor.

Och stora krokodiltårar droppar på mina kinder.

I ösande regn lägger vi vår pappa till en sista vila i hans älskade hav.

Han får sitt hav som sin sjömansgrav.

Just när han försvinner ned i djupet och vi tror att det inte kan regna mer, tar regnet i ännu lite hårdare.

Vi smyckar hans grav med guppande blommor och sitter sedan femton personer tysta i det strilande regnet.

Sakta börjar vi åka tillbaka till fastlandet och förmodligen ser vi ut som båtflyktingar i de två överfulla båtarna.

Vädret kanske översympatiserar lite med vår sorg då det blir så mycket vatten i båtarna att vi får ösa dem på vägen tillbaka. Själv tycker jag att vädret är passande, detta var inte för mig en vacker och solig dag. Jag känner samtidigt en lättnad över att det blev som han själv önskade.


Jag tar ett par bilder med mobilen rakt ned i havet, de blir suddiga och dåliga och jag tänker radera dem MEN då ser jag honom, pappaängeln!!!


Jag tänker också att han slapp bli gammal och orkeslös, det hade faktiskt inte passat honom rastlös som han var.

Pappa!

Aldrig mer behöver du längta efter gunget under fötterna, nu är du en del av den gungande sjön!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Fäller en tår... så vackert du skriver <3
Kramar Pia

Helle sa...

Tänker på dig gumman!!!Många styrkekramar från mig. Vad vackert med pappaängeln, det är ju verkligen en ängel!!!!

Krutrut-Lisa sa...

Som jag ryser. Snörvlar & har mig. Jag delar din sista stund med sjörövarfarsan. Det är fint, men vilket stort vemod. Ser ängeln. Känner ditt tunga hjärta & kramar om dig hårt...

/LISA

Lena & tussarna sa...

Tårarna rinner även här i Bålsta både på mina kinder och i skyn.
Du skriver så vackert om din pappa och vilken vacker ängel du fångat på bild.
En pappa ängel ♥♥
Kram ♥♥

Anonym sa...

Manga kramar och tankar./Linda

Anonym sa...

Tårarna rinner när jag läser allt fint du skriver i den svåra tid ni har. Tänker tillbaka när vi var små och saknar "vår" gata.
Vilken vacker ängel! Kram till dig och hälsa hela familjen. Pernilla

Anonym sa...

Vad vackert du delar med dig!! Ängeln är såååå cool!!!!
Varma kramar från Malin,Bosse och rövarbandet

Kristina sa...

Så fint skrivet....
Kram

Anki och tjejerna sa...

Underbart! Och där är ju verkligen en ängel på bilden.....Jag har ståpäls!

Kram på dig Goa Jea <3

Bitte sa...

Så var det någon vits med allt regnande ändå! Och pappaängeln är ju där; hade han skrattat gott åt det eller var det så på alldeles riktigt? Det måste ändå ha varit det absolut riktiga sättet att ta farväl – och väldigt vackert.

Jea sa...

Tack för alla snälla ord♥
Ja vad vet man Bitte... lite märklig är det ljusa partiet i vattnet. Jag tog tre bilder rakt ned i vattnet och på de andra två är det bara vatten.

Anonym sa...

Han har ju lovat att visa sig!

Anonym sa...

Glömde skriva att det var jag/Lotta

Jea sa...

Ja syrran det har han, men alla är ju inte lika flummiga som du och jag så jag hoppade över den biten. Fniss...

Lotti sa...

Lilla stora Jea. Vad du älskar din pappa! Tur att jag har långa armar så jag kan krama dig hårt.

Stefan Simander sa...

Så vackert om så stor sorg!