tisdag 15 februari 2011

Handväska

alltså. Det här med handväskor.
Det är inte riktigt Jeas grej... för det första gillar hon inte att släpa på saker och för det andra tycker hon att det är rätt tantigt.
Jaja, ni kan sluta protestera, Jea har redan blivit nedröstad från flera olika håll när hon nämnt det där med tantigt. ÄNDOCK tycker hon det, och kommer fortsätta tycka det vad folk än säger.

Jea tycker att det hon behöver ha med sig oftast får plats i jackan. När hon ingen jacka bär går det bra med hennes lilla Björn Borg rygga.
Och när den är för liten, typ vid heldagar på hundaktiviter, tar Jea sin något större (men fortfarande ganska liten) Haglöfsrygga.


Men så tänkte Jea att hon kanske skulle ta och bli vuxen nu när det bara är ett år kvar till 40. Och hur ska man göra för känna sig vuxen då?
JO! En handväska kommer såklart göra susen!
Efter ett par räder på stan hittade hon tillslut en väska som inte kändes tantig.
För hon kunde inte släppa obehagskänslan över det där tantiga trots allt...


Då kom nästa problem. VAD sjutton HAR folk i sina väskor??? Plånbok, nycklar, mobiltelefon. Så långt var Jea med. Men mer då?
Hon blev tvungen att rådfråga arvtagerskan och sina vänner på mailinglistan.
Svaren blev långa förutom av Sorken (med rövarbandet) som svarade "Frolic och bajspåsar".

Så hur gör Jea nu med sin nya fina väska?
Jo, hon har den hänger i hallen. När hon ska någonstans tar hon upp telefonen, nycklarna och plånboken och lägger dem i sin jacka och åker iväg. När hon kommer hem tar hon ur dessa ting ur jackan och lägger tillbaka dem i väskan, i hopp om att hon nästa dag ska känna att det är en väsk-dag...

Jea kan helt enkelt inte komma ifrån att hon tycker att det är vansinnigt opraktiskt att släpa på en väska. Så det blev ännu ett misslyckat försök i jakten efter att känna sig vuxen...

6 kommentarer:

Kicki sa...

Men vilken tur att du har ICA-kort i alla fall, för det ger ju vuxenpoäng... ;)

Lena & tussarna sa...

Gör som jag....ta en fin bild på din kung....skicka in det till ett något av alla "fotobutiker" som finns på nätet som även fixar väskor.
Då kan du be dom trycka din fina bild på kungen på locket på väskan !!
Och vips har man en väska som inte alls känns tantig utan riktigt cool!
och super snygg dessutom!
Du anar inte hur många som börjat prata med mig pga min "tussväska"
Lätt som en plätt....vetja!!

Irene sa...

Jamen jag tycker att då fyller ju din väska en stor funktion; du vet precis var du har alla viktiga grejer när du ska ge dig ut på äventyr och slipper leta i hela huset efter plånbokmobilnycklar.

Bitte sa...

Men väska KAN vara bra. Man kan texempel alltid ha med en bok att läsa om man får vänta mer än en minut någonstans (kassan på ICA!). Läppstift. Penna måste man ha. Och anteckningsblock. Och visitkort. Och på tal om tantig kan jag säga att jag använde handväska mycket oftare när jag var ung, yngre, yngst än nu när jag är tant. Jo, förresten, något som ger snabba kalorier också, för nödsituationer (kassakön på ICA!).

Jea sa...

Kicki; Jamen så bra då behöver jag inte sträva efter fler vuxenpoäng. Att jag inte tänkt på det tidigare, du är smart du!

Lena; Ja det låter faktiskt inte det minsta tantigt. :)

Irene; Fast innan väskans tid letade jag aldrig efter dessa saker heller. Jag hade alltid dem i jackan...
Det var bättre förr skulle man kunna säga... ;)

Bitte; GE FAN I ATT STÅ OCH LÄSA I ICA KÖN!!! det är sådana disträa människor som gör att det blir kö. "Oj, förlåt, är det min tur?! (mycket förvånad) Ja då ska jag bara plocka upp mina varor och leta efter min plånbok" (som ligger NÅGONSTANS i personens ostädade väska, och tar en kvart att hitta...)
SUCK!!!

Larsson sa...

HUR kan man klara sig utan handväska?? det undrar jag. Där har man ju hela sitt liv! Njaa, halva iaf ;)

Nål & tråd, mobilladdarsladd, tandborste, block & pennor, halstabletter, näsdukar, passerkort, ficklampa, plånbok, nycklar, minnesstickor, lukta gott, korsord, läppglans och mellan varven, även en matlåda!

Ser du nu Jea, att en handväska är ett MÅSTE!! För hur i all världen skulle man få med sig sakerna annars? I en ICA-kasse kanske????