lördag 19 februari 2011

Det är skillnad på olika

"Vad GÖR du?" Frågar lillhussen när han ser oss ligga på golvet.



"Gosar med Lapphunden"


"Och sedan NÄR började han med det???!" Undrar lillhussen.


Lapphunden gosar inte på beställning.
Lapphunden gosar när HAN vill.
Att gosa för lapphunden är att bli kliad HÅRT, och helst på en armlängds avstånd.

Det finns dock undantag. Äter någon chips, nötter eller äpple är hans uppenbarelse något påträngande. Då kan plötsligt Lapphunden med den stora personliga integriteten, i princip ligga i knät på vem som helst. I samma sekund som den sista tuggan är tagen, är Lapphunden i knät ett minne blott.
Stunder av nära gos är därför få i det kungliga palatset även om det numera händer då och då.

Dinos tre kusiner däremot vill vara så nära det bara går. Om de bara fick skulle de förmodligen försöka krypa under skinnet på folk.
Nova t.ex. vill absolut vara med i händelsernas centrum när jag ska klippa lugg på syrran.



När själva klippningen är över turas Jesper och Nova om mitt knä.





Och kusin Tekla älskar till och med att få klorna klippta, bara någon pysslar med henne.



Jea konstaterar igen att det är skillnad på olika...

7 kommentarer:

Krutrut-Lisa sa...

Men golvet var skönt & värmen från en lapphund (eller finsk spets) är bara den läkande & omtänksam... visst?
Så brukar jag säga om Rut som gosar. När hon vill. Gunda däremot är en fuskboxer... & de gosar ju mest hela tiden.

KRAM LISA

Jea sa...

Precis Lisa, Boxrarna gosar med folk varken folket vill eller inte.
Jag vet många som tycker att det är jobbigt att de gör så, men Jea ÄLSKAR påfluget hundgos! ♥

Bitte sa...

Konstigt Jea! För jag skulle väldans gärna vilja bli klappad av dig – men kanske inte på golvet? Nötter, chips, äppen? Jag kommer bums!

Bitte sa...

"Jag älskar påfluget hudgos"!?! Kan jag få en adress så skickar jag Beardisen på direkten. Hon älskar också påfluget hundgos!

Jea sa...

Ja!!!! Bra idé Bitte, jag kommer förmodligen älska även henne, precis som jag gör med Cirkus.
Dock tycker jag att det tar så väldans lång tid innan hundarna kommer fram som du ska skicka upp till mig...

AnotherBlågg sa...

Bitte kan inte skicka Beardisen, hon är för livlig för paket varianten liksom.

Irene sa...

Jag undrar om det inte är spetstemperamentet? Det där att "jag gosar när JAG vill. Vill du gosa, matte, så får du vänta tlls JAG har lust". Och då gör man ju det. För när det väl är gos, ja då är det väldigt mysigt!