tisdag 29 juni 2010

Rally och Agility träning

Igår var det Rallykurs som gällde igen. :)

Vi har haft jätteroligt med denna Rallylydnad nu, jag och Dino. Jag tror att han tyckt att detta varit den roligaste träningen vi gjort hitintills. Förutom att viltspåra, men då har det inte känts som att vi haft roligt "tillsammans" för han blir så inne i sig själv när han spårar.

Rallylydnanden är dessutom perfekt om man har dålig fantasi när det gäller att variera sig när man tränar, jag kan känna att jag har det ibland när vi ska träna. Jag nöter gärna samma sak för många gånger och det passar inte en lapphund.

När vi har tränat var skylt för sig har Dino ofta blivit lite ointresserad och nosig. Men när man sätter upp en bana så att man kör kanske 10 olika moment efter varandra är han "på" och visar hur kul han tycker att det är.

Efter förra kursomgången skrev jag ut alla skyltar och tränade en del hemma. jag har dock inte dessa skylthållare och därför lade jag ut arken på marken istället. Dino var lös och strosade i sin egen värld trodde jag, när jag gjorde detta. Men när jag vänder mig om ser jag hur han springer mellan dessa ark och ställer framtassarna på dem en efter en. Jag hann undra vad sjutton han höll på med innan det plingade till.
När jag klickade in honom för över 2 år sedan lärde jag dessutom in att markera musmatta. Detta har vi inte gjort sedan dess. Men nu trodde tydligen Dino att jag spridit ut 10 musmattor som skulle markeras en efter en.
Jag fick mig ett gott skratt åt hans uppfordrande ögon som tyckte att han var värd Frolic för varje ark han ställde sig på.

Efter kursen igår gick vi till klubbens agilitybana. Jag har inga kontakthinder hemma så vi övade dem lite.
Bommen - inga problem jag har en bomliknande planka hemma, även fast den är MYCKET lägre. Men i stället är en riktig bom bredare så det var som rena ramma E4:an för honom.
A-hindret har han bara provat en enda gång för ett par år sedan, och det kom han tydligen inte ihåg, för det var som att han inte fattade att han skulle upp på den "väggen" fniss.
Men efter ett par försök så gick det bra. Han såg lite förvånad ut när han var på toppen första gången. Men sedan tyckte han att det var roligt.
Vippbrädan. Den som så många hundar blir rädd för så jag var lite tveksam till om jag verkligen skulle ge mig på den utan hjälp av någon som "kan", men det gick också bra. jag höll lite i den så att den inte skulle slå ned för fort och hårt, och sista gången vippade han den själv.
DUKTIGA LILLA LAPPFJANT!!!
Vet inte hur många gånger jag har konstaterat att han kan mer än vad jag tror. Jea MÅSTE träna oftare med honom, det är så jäkla "asaroligt" som lillhussen brukar säga. :)

4 kommentarer:

Irene sa...

Fniss! Han tränar sig ju i stort sett själv, Kungen!

Jea sa...

ja, Irené just nu har vi flyt. :)

Larsson sa...

Jag tycker Kungen är värd många Frolicar. Jättejättemånga, faktiskt!

Dessutom tycker jag att du, Jea är värd PRECIS lika många. Fast kanske inte Frolicar då ;)

Jea sa...

ooooooiii!!! Är JAG också värd belöning?!
Vad kan jag vara värd då månne? Chokladpraliner? Glassstrutar? Låt mig tänka.... Nä en varm dag som denna är Jea törstig så: KALL ÖL!
fast det vill förstås Dino också ha, men han får bara en slick. :)