tisdag 22 juni 2010

Rallylydnad



Igår började vi på Rallylydnadskurs på Otbk. Det var super kul! :)
Jag har tänkt i flera år nu att jag borde bli medlem där, då det är rätt nära dit och för att kanske träffa på lite folk att träna och prata hund med. Jag har dåligt med hundintresserade i min närhet nämligen.

Nu blev det av mycket tack vare Larsson (Ysterkvistens matte) som peppade mig till det när hon var där och gick kurs för Kent Svartberg.
Det som också är bra är att jag nu som medlem även kan åka dit när jag vill och träna på deras agilitybana. Jag har själv inte alla hinder så det blir bra i höst när jag är ledig och lillhussen är i skolan. :)

Rallylydnaden tror jag kommer passa mig och Dino perfekt då den inte är lika petig som den klassiska lydnaden. Dock finns det en hel del att jobba på ändå... som att hunden ska sitta rakt bredvid mig t.ex. ... Dino svänger alltid ut rumpan när han sätter sig och jag vet inte hur jag ska få honom att sluta med det?! Hjälp och tips tack!

En av kursdeltagarna frågade hur kursledaren menade med att hunden måste sitta rakt. "Äh, jag kan visa hur det INTE ska se ut" sa jag... Fniss, och det gjorde jag.
Dino kom in och satte sig med utsvängd rumpa som vanligt, och då sa hon skrattande att hon förstod vad som menades. :) Sedan utbrast hon: Men titta nu sitter han RAKT!!! Jag tittade ned och visst gjorde han det...
Perfekt rakt hade han satt sig vid min sida, men det var bara en liten detalj... Han satt med rumpan åt det håll som nosen borde ha pekat...
Joråsåatt...

10 kommentarer:

Larsson sa...

Lydnad med personlig touche, DET är helt rätt! :)

Marina sa...

Kungen gör som vi prinsar...så det är alltså därför prinsanra gör så...

Bitte sa...

Men Jea, hur klarade du det där. Jag har gick vilse här på nätet och irrade runt i tre kvart när jag försökte följa skyltarna till kommentarsraden. Högeromvänterhaltsitt heltomligg. Nä, tacka vet jag vad som helst utom det!

Lena & tussarna sa...

Rallylydnad är jätteskoj.....men ack så svårt.....det är lätt som en plätt för lille hunden det är värre för en förvirrad matte som ska läsa skyltar förstå vad som menas och sen göra det som man tror är meningen....
Charlie var en pärla.....det var värre med mig....
så såg våran korta karriär på rallylydnaden ut!!!

Bitte sa...

Lena, jag uppfattar det som om det 1) krävs läskunnighet från föraren och 2) viss simultankapacitet. I något av fallen slirar jag – men vilket!

Jea sa...

Haha! Ni är roliga ni! :)

Irene sa...

Alltså, jag saknar en skylt som säger "vänd åt valfritt håll och skäll upphetsat". Eller var det bara så att den inte fick plats på bilden?

Jea sa...

Hahaha, Irené; Klart att det är så. Vi har inte gått igenom alla skyltar ännu (tror att det är drygt 30 i nybörjarklass) så din skylt kommer nog! :)

Anki och tjejerna sa...

Känner mig som en trist ingrediens här när jag nu ska komma med sitt-rakt tipset....men jag kan inte låta bli *rodnar* Ha belöningen i vä hand, då åker rumpan in eftersom huvudet vänds åt vä.....Så var det med den lektionen...Nu ska jag irra vidare i alla inlägg jag semestrat ifrån...HUR har jag klarat mig från dina uppfriskande inlägg och alla tokroliga kommentarer? *undrar*

Jea sa...

Ja, Anki jag förstår inte själv hur jag kan klara mig utan mina egna inlägg när jag inget skriver. ;)
Tack för tipset jag har redan fått till det med en variant på det du skrev. Faktiskt med koppel på som man höll emot lite med så att han blev tvungen att vända in rumpan.