lördag 29 maj 2010

lydnadsträning

Efter att konstaterat att det var en VÄLDIGT regnig dag i dag så hade vi bestämt oss för att stanna hemma från att utställningen i Österbybruk och istället träna lydnad med Sorken och rövarbandet.
Men först skulle lillhussen skjutsas till en kompis. Sorkens bil stod ivägen för min, så jag lånade hennes och det var en upplevelse må jag säga! :)
En stycke bil med 3 Flattehanar och en Kungspudel lösa i, ALLA hundarna var överlyckliga över att få så ovanligt sällskap, så vi kom knappt in i bilen. Hela vägen skulle de dessutom pussa på oss av glädje. Lillhussen som är van vid vår egen kung som aldrig slickas utbrast lite äcklad: USCH, vilka OVANLIGA hundar, de slickar på mig hela tiden!!!! Att det är Dino som är ovanlig som inte gör det, var inget som slog vår lillhusse...

Väl tillbaka övade vi på lite lydnads moment. Dino är som vanligt rätt duktig när man väl tränar med honom. Det är mer vardagslydnad han/vi har problem med... Rättare sagt JAG har problem med, han tycks inte bekymra sig det minsta om den, om man säger så...

Platsliggning:

Gammelmannen Oliver fick ha kläder på sig i regnet, Chester, Mattis, Sammi och Dino.
Vilka duktiga snyggbullar! :)

Sorkan är duktig och har en massa bra ideér och funderingar kring detta med hundträning. Men ett av de bästa tipsen hon gett mig är nog ändå att se lydnandsmomenten som cirkuskonster. Det är lätt att tänka att det är militäriskt och tråkigt annars med lydnad.

Vi måste träffas och träna oftare känner jag, jag behöver det för att hålla motivationen uppe att träna själv. Plus att jag har insett att jag skulle behöva en PLAN. Just nu testar jag lite här och testar lite där. Tränar in någon liten konst utan att egentligen ha det klart för mig exakt hur jag vill att det ska se ut i slutänden.

En Plan var ordet, en Plan ska det bli... Måste dricka lite kaffe först bara... ;)

11 kommentarer:

Lena & tussarna sa...

Vi kommer vi kommer med glädje till nästa lydnadsträning......tussarna kanske inte är lika överförtjusta som sin matte, men.....

Dom behöver mycket lydnad mina tussar, och då menar jag mycket.....

Fina är dom där dom ligger i våta gräset Kungen med sina vänner!!

Jea sa...

Ni är så välkomna Lena! Och ingen press om de inte skulle sköta sig exemplariskt. Vi blandar ren vardagslydnad (som att lyssna på "Nej!") med lydnads moment på "låg" nivå. Skulle var jättekul om du kom! :)

Jea sa...

Och förresten, tussarna kommer att tycka att det är roligt. Kanske inte just "nej" träningen men det andra. :)

Irene sa...

Det där med plan, det verkar väldigt, väldigt bra - så långt har inte vi heller kommit kan jag ju säga. En annan likhet är väl att Huliganen, precis som Kungen, inte direkt har några problem med bristande lydnad. Tycker han själv. Det är liksom mer mattes problem.

Jea sa...

Fniss, ja tänk så lika vi har det du och jag Irené... Man skulle nästan kunna tro att vi är tvillingar! :O)

Anonym sa...

Jaha,och VEM är Lena och vilka är tussarna??
/Sorken

Larsson sa...

Hörde jag "plan"?! Då måste jag få säga att "plan" det är lixom min bästa gren. Jag skulle t o m kunna sträcka mig så långt som att säga att jag har svart bälte i planläggning!

Jodåsåattsåere´!

Kabby och Nemi sa...

När du är klara med er plan, kan ni inte skicka över den så jag kan ge den till Kabby och Nemi att läsa? De behöver en!
//Nemimatten

Jea sa...

Sorken; Du lär bli varse! ;)

Larsson; Så bra, då behöver jag inte tänka ut någon, du gör det åt mig. ;)

Kabby,Nemi; Går det bra med Larssons plan?

Kabby och Nemi sa...

Det går bra med vilken och vems plan som helst bara hundarna fattar den!

Anki och tjejerna sa...

Målinriktad träning och planer....inte min starka sida *erkänner* Men sen jag började tävla har det blivit lättare att hitta mål och delmål tycker jag.
Vilka snygga kompisar Kungen har ♥