onsdag 28 april 2010

(för) Tidig morgon

Jea har lyckats ställa väckarklockan på 04.00 istället för 05.00.
Detta upptäcks när hon och Dino redan är påklädda och ute och traskar på morgonpromenad.
Nu var det mest Jea som klätt på sig ska väll erkännas, det enda Dino fått på sig på morgonen var halsbandet.
Jea tänker att hua, det skulle vara kallt det, att bara sätta på sig ett halsband innan man går ut. Men så praktiskt och tidsbesparande tänker hon också, då hon är vän av att saker och ting ska gå fort.

Går fort gör hon dock inte. Foten vill inte bli bra och Jea är frustrerad över det, ligger i timmar och ältar vad hon ska göra för att få foten bra innan hon somnar på kvällarna.
VILA! Säger sjukgymnastmänniskan.
Det går inte säger Jea - Jag måste jobba för att kunna sätta Frolicen på bordet!
Det var inte helt sant, Dino sitter inte vid bordet när han äter. Nä han vill helst äta i sin korg. Han skopar upp det han ska äta och springer till korgen och spottar ut. Undersöker sedan noga varje bit så att Jea inte lurat honom på något sätt. Man kan inte vara nog försiktig när man är kung. Det finns nämligen de som förgiftar kungar för att själva ta tronen.
Kräsen är han också.
DINO!!!!! Vill du ha en korvbit?!?!?!
Dino kommar i sakta mak, funderar länge innan han tar korven och går till korgen. Kommer tillbaka och Jea pekar på en bit hon tappat på golvet. Men se den gubben gick inte. ÄTA FRÅN GOLVET?! Nä Dino betackar sig. Någon måtta får det vara. "Tar du den inte får du ingen annan bit heller!" säger Jea bestämt.
"skit i det då!" svarar kungen och går därifrån.

Men nu har Jea kommit från ämnet. Det var den för tidiga morgonen hon berättade om.
När hon går där och huttrar (trots att hon klätt på sig) så känner hon att det är något som är fel. Det känns "för tidigt", fel fåglar kvittrar och luften känns som natt istället för tidig morgon.
PLING!
Då går det upp för henne att hon satt klockan på fel tid. Kungen han studsade upp glatt som vanligt och puffade på matten utan att tala om att det var fel tid. Han såg sin chans att få en extra lång morgon promenad han.
De passerar agilitybanan och Jea tänker att vi kan köra några hinder när vi ändå behöver få tiden att gå. Men då hoppar en sork upp framför ögonen på dem ur ett hål. Agilityträningen byts på Dinos initiativ ut till sorkjakt istället.
Morgonen blev inte riktigt som Jea hade tänkt sig.

14 kommentarer:

Kabby och Nemi sa...

Dino jagar sorkar på hemmaplan och du jagar Sorkar på jobbet, bra uppdelning ni har där!
Hmmm, någon gång kan jag ev berätta om när jag cyklade till skolan kl 8, för så där nästan 150 år sedan, genom ett spökligt samhälle och hann funderar över om fabriken fått klorgasutsläpp och alla evakuerats, men att min familj bara missat det...

Irene sa...

Men du som är en handlingskraftig kvinna kunde säkert ställa om, ibland blir livet inte som man tänkt sig, då hittar man nya vägar - om det sen blir agility eller sorkjakt, det är ju frågan. Hann du ikapp?

För övrigt tycker jag det är bättre att om man nu nödvändigtvis ställer klockan fel, så är det bättre att vinna en timme än förlora den. OK, lite förlorad sömn, och sorken kanske fick lida, men i alla fall.

Bitte sa...

Otäckt, Jea. Riktigt ruggigt. Jag begrundar det obehagliga faktum att du ramlat runt i tillvaron alldeles själv, ja, alltså du och Kunden. Därefter inställer sig frågorna: 1) träffade du ingen annan sån där morgonhysterisk galning (läs: Irene), 2) väckte du tuppen samt 3) vaeremefoten? Jag blir lite (ganska mycket) sårad över att du går till sjukgymnast när du har MIG. Har du ännu inte begripigt att jag är nästan doktor, nästan veterinär, nästan det mesta där man kan uttala sig tvärsäkert. Skyll dig skäl, Jeaskrälle!

Jea sa...

Kära, kära Bitte du vet att du är min idol. MEN det är svårt att behandla min fot nerifrån Skåne. Men du kan få försöka;
Jea har inflammation i senan under foten och har gått och dragit på det i ett års tid. Specialsulor gjorda efter mina fötter är inhandlade och behandling med stötvåg har gjorts.
Så upp till bevis nu Bitte, gör min fot bra PLEASE!!!
Och nä, Irene hade inte tagit sig ända upp till Uppsala på sin morgonpromenad, men det hoppas jag hon gör en annan morgon så man får lite sällskap på morgonkvisten.
Tuppfan sov så tungt så honom lyckades vi inte väcka. Endast Sorken var vaken om man säger så...

Jea sa...

Kabby och Nemi; Hehe, den har du faktiskt berättat om per mail tidigare, men det är nog andra som vill höra så berätta på du! :)
Irené; Ingen lyckad Sorkjakt i dag trots att Dino försökte gräva fram den...

Lotti sa...

Vänta nu här!! När du ställer klockan fel en timme så går du upp klockan 4. Nollfyranoll. Korrekt uppfattat? Det innebär alltså att du normalt GÅR UPP KLOCKAN FEM!!! Och du menar att luften känns som morgon då? Klockan fem? Nå, låt mig då upplysa dig (och Irene om att morgonarna aldrig någonsin har börjat före klockan 07:30!!!!!!!!!!!!!

Och dessutom ska jag säga dig att MIN lapphund(skorsning) hade ALDRIG låtit sig väckas klockan fyra på NATTEN! Nej för han är en klok och förståndig kille. På natten ska lapphundar sova.Och Jeor med för den delen.

Basta.

Herregud, vad upprörd jag blve. Jag måste gå ner och ta mig ett järn tror jag.

Jea sa...

Men den där Kungen du vet... Han vill gå och nanna vid 19.00, och sedan börja dagen i arla morgon. Han har inte förstått att Lapphundar sover den tiden. INGEN i hela världen blir så glad som han när klockan ringer på morgonen.
Jea VILL inte gå upp kl.05.00 såklart, men är tvingad pga av att någon idiot bestämt att vår butik ska öppna 07.00 och före dess måste Jea baka bröd och ta emot Arla och andra leveranser surru´.
Dinos Husse hälsar för övrigt att han går upp och åker till jobbet 03.30, men han ska då ALLTID vara värst... SUCK.

Jea sa...

Förresten ett Järn! DET hade jag behövt i morse när jag insåg att jag gått upp en timme för tidigt!

Iva sa...

Haha, Morgonpigg och rask...?
Diinies äter precis som sin bror. Bär iväg maten, undersöker den och äter den sedan lugnt och sansat. OM den är godkänd förstås...Man kan dessutom leka med maten. Hoppa runt den och skälla. DÅ kan det hända att en Dino dotter vaknar och vill vara med och leka=ingen matbit mer.

Bitte sa...

Ett järn? Bah! En rejäl bläcka är det enda som hjälper. Förresten ta två, en mot morgoneländet, en för foten. Förresten: ta tre, en i andra foten också. Där ser du då! Hade du tagit det för ett år sedan hade du sluppit ont-i-foten.

Larsson sa...

Men vad ÄR det för stolle som har bestämt att butiken ska öppna kl 07?? En vanlig mataffär???
*skakar vantroget på huvudet*

Det finns väl INGEN normal människa som handlar mat vid den tiden!

"I morgon blir det till att rusa upp ursinnigt tidigt så att jag kan handla dill och skosnören innan solen går upp"

Jamen, du hör ju??? Det är ju alldeles borti´ tok...

Och den där Hussen, han verkar ju inte ha det mycket bättre. 03.30, det är ju inte ens morgon!!!!!!!

Alltså, jag håller med Lotti. Det HÄR tarvar ett järn. Eller sju...

*Herre min dar, inte undra på att hon har ont i foten...*

Irene sa...

"Morgonhysterisk galning"?! Moi??

Nä nu blev jag så upprörd att jag nog också måste ta mig ett järn.

Förresten vill jag ha fört till protokollet att även jag anser att 03.30, det är inte morgon, det är natt. Även i min värld.

Och varför affären ska öppna 07.00, ja det begriper jag inte heller. Dill får man väl köpa senare. Typ vid 08.30 eller så. Dill behöver också sin skönhetssömn.

marina sa...

Morgon stund har guld.... vi är alltid upp vid halv 5 tiden , skönt ! men vi tuppar av efter Bullibumpa

Jea sa...

Iva; Tänk så olika hans syrra och dotter är...

OK... Doktorn (Bitte) har talat. Det sups för lite hemma hos kung Dino? Kan nog faktiskt vara sant...

Larsson; Vem har sagt att vi har normala kunder? Dessutom går personalen runt och säger "joråsåatt" precis som du har en förmåga att göra. (detta fnissar jag gott åt varje gång du skriver det, och blir mer och mer övertygad om att du jobbar hos mig fast på tider då jag inte är där. :))

Irené och Marina; visst är det härligt att gå upp tidigt på hundpromenad. Men då pratar jag inte 04.00, utan snarare 07-08 sådär...

Hur som helst är det många som uppenbarligen tänker ta sig ett eller tre järn av mina bloggvänner. Kan det vara för att valborg närmar sig månne?