tisdag 20 april 2010

Hälsodeklaration

Storchefen har lämnat lappar i personalens fack. Lappen börjar med:

SNÄLLA!

Bara det får personalen att dra öronen åt sig. Ordet snälla har nog aldrig förekommit på arbetsplatsen förut. ordet snälla följs av meningen "Fyll i hälsodeklarationen".
Jea börjar fnissa lite och inser att anledningen till ordet "snälla" nog beror på att den där hälsodeklarationen på personalen förmodligen skulle varit inlämnad för typ ett år sedan.
(Litegrann som med pengatvättskursen som ingen fortfarande har gått hos oss... ;))

Jea vänder på bladet och möts av en rad frågor som man ska kryssa i ja eller nej på.
Frågor som tex;
*Har du haft diarré de senaste månaderna?
*Har avföringen den senaste tiden varit lösare än vanligt?
*Hostar du upp mycket slem varje dag?
*Har du rodnad, svullnad eller ömhet vid nagelbanden?
Och så fortsatte det ett tag till...

(VAD ÄR DETTA FÖR FRÅGOR???)

Jea svarade nej på alla frågor, MEN på den allra sista frågan blir det lite klurigt...
Den lyder:

*Betraktar du dig som frisk?

Men kära värld!!! INGEN på vår arbetsplats är att betrakta som fullt friska och absolut inte helt normala, skulle vi vara det skulle vi inte jobba där!!!
Det finns en massa rader att fylla i "Ytterligare upplysningar" på. Jea funderar en lååång stund på om hon ska skriva en avhandling där om personalens mentala status.
Men Jea låter till slut bli, det är nog lugnast så ändå...

16 kommentarer:

Larsson sa...

"INGEN på vår arbetsplats är att betrakta som fullt friska och absolut inte helt normala"

Va???? Jobbar vi på samma ställe?!?

Jea sa...

Japp! Fast olika veckor. Jag trodde att vi hade kommit överens om det på Facebook... ;)

Irene sa...

Herregud, vilka närgångna och insinuanta frågor! En rak höger, det är vad en sån nyfiken chef borde få tlll svar. Tycker jag alltså.

Jea sa...

Nja, tror inte storchefen alls ville veta (är ganska säker på det) det är nå´n bestämmelse att en sådan ska göras på alla som jobbar där det finns mat.

Lotti sa...

Såna där frågegormulär fick vi varje år innan jag flyttade hit. Komplett med runt hundra frågor av nämnda kaliber och hot om noll löneök om man inte lämnade in den i tid.

Lena & tussarna sa...

Det känns att jag varit borta från arbetslivet ett tag!
Vet inte om jag vågar mig tillbaka ;)

Anki och tjejerna sa...

My Gaddd vilka spännande frågor *not* Spara du avhandlingen till en annan gång ;)

Bitte sa...

Men Jea! Som copywriter skriver man i princip vad som helst mot betalning. Samla ihop kaffekassan och hela personalens formulär och skicka till mig så ska ni få se på fan. Ni får en helt ny MYNDIGHET upprättad men enda uppgift att hålla reda på Jea, Jeas arbetsplats och Jeas arbetskamrater. Tja, förresten, erbjudandet gäller alla som följer Jeas blogg (och alla andra bloggar också; ny marknad?).

Jea sa...

Du kan gärna få vår kaffekassa som betalning Bitte!
Vi har nämligen gratis kaffe på jobbet... ;)

Kabby och Nemi sa...

Storchefens lakej här:
Fyll i nu på en gång! Vi skiter i er mentala status, möjligtvis kan den roa oss på tråkiga telefonmöten (m a o fyll i och maila mig direkt så har vi ett planerat sådant imorgon där jag kan dra det mera diagnoser muntligt)
Och gå den förbenade tvättkursen (och jag kan även maila om de andra trettioelva kurser som ni missat)nu, annars lär jag Nemi bita på kommando tills jag ska sova brevid kaninkisset...
//Storchefens lakej som int eens kan stava till "Snäla" efter ett antal öl på storchefens order....

Jea sa...

Till överheten; Det där med alla andra kurser som vi har missat får vi nog ta om ett år när det blivit ägarbyte skulle jag tro...

Jea sa...

Förresten, du, överheten;
Vad skulle hända om jag svarar ja på dessa trevliga frågor? Blir jag ledig med betalt då? /Jea som börjar smida planer... ;)

Bitte sa...

På min arbetsplats får man faktisk vara hur sunkig som helst (och många är det, t ex Valpen som både äter hundsskit och pinkar på pälsen). Chefen här har absolut noll koll och vill inte ens ha det. Och formulär, eh, vad är det?

Jea sa...

Ni har det bra ni Bitte! :D

Syster-Yster sa...

Det där med nagelbanden.....kan vara halsflussnhar jag hört.Hahhaha

Jea sa...

Hehe, jorå, det var frågor om halsont OCKSÅ!