fredag 30 april 2010

Systembolaget

Jea har varit på systembolaget. Nu borde det inte vara någon stor grej när man uppnått den aktningsvärda åldern av 38 år...
Men, Jea kan inte komma ifrån att det känns lite busigt och förbjudet att gå runt där bland alla flaskor. Hon känner sig alltid lite full i skratt och flinar stort framme vid kassan. (herregud, undrar om de släpper igenom mig denna gång?!)
Och när hon dessutom träffar på sin pappa bland rödvinet känner hon sig "påkommen" och blir ännu mer full i skratt. "nej, du vet, jag skojjar bara lite... Jag är här BARA för att TITTA surru´" känner Jea sig inombords.
Jea tänker att hon kommer nog aldrig känna sig vuxen trots alla vuxenpoäng...

Jea berättar om detta på jobbet. Arvtagerskan förstår precis hur jag känner det. Fast berättar att hon har problem att gå runt därinne för hon känner sig som en alkoholist då...
Butikens "äldste" skrattar gott och berättar om när hennes dotter fick gå på bolaget första gången. Det var innan "ta själv" butikerna och när hon stod där i kön och övade på vad hon skulle säga när det var hennes tur blev hon så nervös.
Väl framme hasplar hon ur sig: En Rom och Cola tack! :D

9 kommentarer:

Bitte sa...

Jag tillhör de som aldrig behövt visa leg på systemet. Inte ens när jag var 18 och man var tvungen att vara 21 för att få handla. Det är djupt tragiskt egentligen. Eller berodde det på att jag var så välrepeterad?

Jea sa...

Sist jag fick visa leg så var jag 35, räknar med att det var sista gången tyvärr...

Lotti sa...

Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!

"En rom och cola, tack" Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Larsson sa...

Mig har då aldrig nån frågat om leg! På Systemet, alltså.

Däremot när jag var cirkus 25 och bodde med min dåvarande sambo i lägenhet så ringde det en dag på dörren. Utanför står en försäljare som undrar om han kan få prata med min pappa...

Hahahaha, det lever jag på än idag!!

Irene sa...

Man blir MYCKET gladare för leg-förfrågningar än att små barn niger för en och kallar en för "tant".

I och för sig niger ju barn inte längre, men det händer att man blir kallad för tant. DET är tragiskt om något.

Lena & tussarna sa...

Jag försöker alltid se så där kunnig ut på systemet.....står och läser på alla små etiketter....mustighet och fyllighet och allt vad det är för att sen köpa flaskan som jag tycker ser finast ut!!

I veckan när jag spatserade med mina tussar i skogen kom det ett gäng dagisbarn med sina fröknar.....varav ett barn säger högt och ljudligt till mig .... Titta tanten vi har hittat vitsippor!!!!!

Hemskt så det förslår!!!! Tant jag!!!!!
Ja kanske när man tänker väldigt noga efter!!!!!

Jea sa...

Nääää, tanter DET är ni INTE!

Anki och tjejerna sa...

Anki levde sig in i Jeas berättelse om systembolaget och känner igen sig till max. Inte kan man handla för mkt iheller, DÅ vet de ju *tror de* att man faktiskt ÄR alkis.
Besviken blev jag när jag premiär handlade på bolaget vid den eftertraktansvärda åldern av 20, att de inte bad om leg :O Herregud, då kunde jag alltså¨ha tjuvhandlat innnan, om modet hade varit där =O)

Jea sa...

Japp så är det Anki, dumt av dig att vänta. ;)
Själv stegade jag in med falskt leg vid 17 års ålder och det funkade det med. ;)