söndag 24 januari 2010

Dagens träning - Fällor

Idag gillrade jag ett par "fällor" till Dino ute på vägen. Fällorna bestod av mjukisdjur som satt fast i ett flexikoppel. Leksaken lades på ena sidan av vägen och själva flexikoppelhandtaget på den andra sidan vägen, hållandes av Jesper och lillhussen Max (pissmyrorna även kallade...)




Tanken var att när jag och Dino kom gåendes på vägen skulle den gömda pissmyran som höll i flexikopplet släppa spärren så kopplet med gosedjur for över vägen med en väldig fart för att efterlikna ett djur som springer förbi.

Mattens uppgift var att få Kungen att inte dra efter "djuret". Kungen var inte dummar än att han på en gång fattade att detta bara var träning då han vädrade köttbullar från mattes ficka. Han struttade sååå fint bredvid matte och tittade upp i hennes ansikte den största delen av tiden, men ett litet "nej!" fick vi till iallfall då han tog ett litet försiktigt skutt mot djuren vid ett tillfälle.

Hum, måste nog rigga lite svårare "fällor" och inte ha godis i fickan nästa gång...


Eftersom jag börjar närma mig pensionsålder har jag börjat tycka att det är roligt att titta på de små pippifåglarna som flyger runt utanför fönstret. Idag såg jag två som gjort ett litet krypin vid vårat tak. :)

4 kommentarer:

Marina sa...

Åh vad ni tränar o har er..här verkar det va vinter ide....fin bilden med pippisarna var !

Irene sa...

Det är inte lätt att överlista en smart hund! Själv tyckte jag upplägget var väldigt listigt och hade säkert gått på det. I alla fall om det varit en chokladask som satt i kopplet.

/Huliganens matte

Jens Isaksson sa...

Du är så klok kära Kung! Dig lurar man inte i första taget.

//Din tjänare Kabby som alltid är lydig och hörsam när det finns köttbullar i mattefickan

Anonym sa...

Jag är imponerad!!!
/Sorken