lördag 9 januari 2010

Mormors katt

Jag har tidigare i en Dinoberättelse som ligger på hemsidan berättat denna historia. Men idag har mormor skickat bilder, så nu vill jag återigen berätta om denna händelse;


Ända sedan jag var liten valp har jag älskat katter. Det började redan i köket hos min uppfödare där det fanns en kattunge som fick sig ettt par rejäla omgångar innan matte hämtade mig.

Kattunge nummer två som fick utstå min omilda behandling var katten som bor hemma hos min mormor. Vi hade jätteroligt på fredagar då katten och mormor var valpvakt åt mig. Eller om mormor hade så roligt vet jag egentligen inte, men jag och katten hade det i alla fall. Vi for fram och lekte hela dagarna och mormor sa alltid att hon var ganska trött när matte hämtade mig…
Hon sa att jag hade skällt gälla lekskall hela dagen för att få fart på katten och när katten inte ville leka bet jag sönder kattleksakerna för henne.
Det påstås att jag en dag hos mormor till och med bitit sönder mormors post som kom genom ett roligt hål i dörren.
När mormor skulle städa upp det sprang jag istället iväg och bet sönder morfars bokföring som låg på en säng sägs det också, men själv tror jag att det är rent förtal, för detta har jag själv inget minne av...



Matte tyckte att det var jättebra att att jag hade en kattbekant för hon trodde att jag inte skulle bry mig om katter på promenader, men tänk så fel hon hade!
Jag ÄLSKAR katter och gör allt för att springa efter dem för att få en lekstund.

Nu har mormor skaffat en till katt, som inte gillar mig (?) och matte åker därför inte dit så ofta med mig längre.

Men en dag hade matte ett ärende dit och eftersom jag behövde en promenad fick jag följa med. Jag sprang in som vanligt för att leka med den gamla katten.
Eller för att krångla till det hela så är egentligen den gamla katten en nyare katt, eftersom den nya katten är den gamla kattens mamma…
Ja det är så komplicerat det där, så jag orkar inte riktigt tänka på hur allt hänger ihop.



Nåväl, den nya katten satt där och stirrade på mig från en fönsterbräda medan jag for runt och letade efter den gamla roliga katten. Men när jag inte hittade henne tänkte jag att jag får väll hälsa på den där nya tråkiga katten och hoppade snabbt upp och satte tassen på henne.
Och jädrar!!! Då hände det grejor!

Katten blev så rädd för mig att hon ramlade ned från fönsterbrädan och hamnade rakt på min rygg. Och jag som inte var beredd for iväg åt ena hållet och katten åt det andra. Det var bara det att katten blev lite räddare än vad jag blev, för hon bajsade faktiskt på sig. Någon slags sprutbajsning som gjorde prickar både på mormors fönster och på skrivbordet.
  Nu säger matte att jag nog inte är välkommen hos mormor någon mer gång. Det tycker jag är taskigt, mormor var faktiskt min mormor före hon var den nya kattens matte, OCH inte att förglömma; det var faktiskt inte jag som bajsade ned,
så det så!!!

3 kommentarer:

Larsson sa...

Hej!
Tack för glada tillrop i min blogg! Alltid LIKA kul när man får positiv feedback på alla tokigheter man håller på med :)

Dinos blogg/berättelser är ju så bra!! Som jag har skrattat :))
Han är ju dessutom utomordentligt söt. Som en liten björnunge ;)

Jag kommer absolut att återkomma för att läsa om era öden & äventyr!

Jens Isaksson sa...

Håller med - du är ju rumsren, släng ut kattfan!

Anette sa...

Här slängs det inte ut några katter :)
Och tänk så många roliga stunder ( och småjobbiga ) Dino haft här hemma med dom ,,,,eller den svarta då, som han nog är lite småkär i

Mormor