söndag 10 januari 2010

Tugga bubbelgum...

...och gå på en gång...

Att Dino är av manligt släkte märks faktiskt, han har nämligen STORA problem att göra flera saker samtidigt.

Att apportera tycker han är kul, men vill lämna av så fort som möjligt. Och att först sätta sig och hålla i saken en stund innan överlämnandet verkar HELT omöjligt.
Så fort han stannar framför mig och jag säger "sitt" istället för att räcka fram handen och säga "tack", så släpper han saken han har i munnen och sätter sig sedan.

Som vi har tragglat och som jag har använt mina grå för att få honom att hålla kvar saken i munnen medans han sätter sig.

Tips, någon???

4 kommentarer:

Larsson sa...

En idé...

Om du ber honom Sitta först och sen ber honom gripa/hålla föremålet (gärna då från din hand) och belönar när han sitter kvar och håller föremålet. Då lär han sig - förhoppningsvis ;)- att det faktiskt går att både Sitta och Hålla föremål. När han kan det går man vidare till att träna på att Sätta sig och Hålla föremål.

Vad tror du - kan det vara en metod?

För det är ju som du säger, vissa grabbar HAR svårt att göra två saker samtidigt så det får man träna särskilt på :)

Lycka till!

Jea sa...

Hej Larsson!
Ja jag kom faktiskt på att just det du skriver är nog vägen att gå, strax efter att jag gjort inlägget. Och vi har gjort framsteg! :-) Han har nu satt sig med föremålet i munnen både från stående och från liggande. :-)

Larsson sa...

Men sååå bra! Duktiga ni :)

Anette sa...

Tror att katten Molly har en del att lära ut.
Fråga henne Dino, eller titta på hur hon gör :)