tisdag 2 februari 2010

Nycklar

ÄNTLIGEN hade matten hämtat sina nya skoinlägg och Kungen hade blivit lovad en långpromenad. Väl ute på trappan med nyckeln i låset hör matten att det ringer. Hum... hörde jag det där? funderar matten en kort sekund men bestämmer sig för att springa in och svara.

Det var från skolan, lillhussen mådde dåligt... SUCK! Kungen kastas in i bilen som han HATAR istället för den utlovade promenaden. Lillhussen hämtas och kungen får en kortare promenad.

Men matten tänkte att kanske man skulle prova det där med att lära kungen att apportera nycklar som Huliganen håller på och lär sig?! Kan vara bra om man tappar nycklarna någon gång....

Kungen börjar snurra och rulla bara han ser klickern. Matten tar fram en nyckelknippa och lägger på golvet. Klick , klick kungen hajjar att det vankas frolic om man puttar lite på knippan, till slut gnager han även lite försiktigt på knippan och matten blir så glad så kungen blir lite misstänksam... "vänta nu det måste vara något lurt om matten blir sådär glad..."
Han provar igen med ett litet gnag...
Matten blir återigen sprudlande glad!
"Näää, nu är jag HELT säker på att det är något lurt!" tänker kungen och vägrar öppna munnen igen i närheten av knippan.

Men frolicen vill han ha och börjar apportera alla sina leksaker han kan hitta, plus några andra saker som han inte alls får röra...
Knippan rör han inte.
Matten ignorerar kungen en stund innan hon återigen lägger fram knippan. Kungen går fram, lägger sig vid knippan och somnar...






6 kommentarer:

Larsson sa...

Hihihi...Ja, det var ju det där med att "nå fram" också. Att få "mottagaren" att förstå "sändarens" budskap...

Det här med hundträning är ju plättlätt, OM man inte involverar hunden, vill säga :))

Jea sa...

Plättlätt var ordet! ;)

Irene sa...

Herregud, vad är det MED dessa hundar? Här tränar man enligt konstens alla regler, man klickar och fixar och trixar och har sig. Uppmuntrar och planerar och shapear och gudvetallt - också somnar de? Mitt i alltihop? Har de ingen ambition? Drivkraft? Lust att stå i rampljuset?

Mamma mia...

Lena & lapptussarna sa...

Vilken blick!!! helt underbar.
Han är klok Dino som somnar när uppdraget blir för svårt :)
Det tror jag jag ska ta till mig jag med....tänk vad allt skulle bli lättare då hihihi eller kanske inte!

Syster-Yster sa...

ja ha mitt inlägg kom tydligen inte med här....Ville bara säga att du vet väl vilka som får hälsporre.... Medelålders, överviktiga kvinnor.....hmm allt stämde inte va?

jeanette sa...

Jorå, det skrev du under någon annan rubrik. ;)
Nä, trots min passion för semlor så är jag inte så överviktig direkt...