söndag 14 februari 2010

Polisjakt

När man minst anar det händer det spännande saker i vår by må jag säga.

I fredags backade matten ut Kjelle som vanligt för att köra lillhussen till skolan. Efter knappt 100 meter på vår lilla grusväg stod en GRÅ SAAB parkerad. Matten gluttade till så där i förbifarten men glutten frös till is och blev till en stirrning!
I bilen satt nämligen en man i full polismundering.

Vad gör en polis här? har det hänt något? Och borde inte en civil polisbil ha en civilklädd polis i sig? I några hundradelssekunder for tankarna kors och tvärs i mattens lilla huvud.

Så sa det PLING!

"Herregud!!! Tänk om det är en FALSK polis!!!" tänkte matten. På radion föregående dag hade de nämligen sagt att två falska poliser hade lurat av en dam hennes bankkort i vår närmaste stadsdel.

Och eftersom matten har en hemlig dröm om att få vara med i Ymer Ysterkvists nästa video "Mission possible part II" så tänkte matten att nu jädrans har jag chansen att visa vad jag går för!

SAABen startade och körde upp bakom matten som väste till sonen: ta bilnumret!!!
Matten körde SAKTA, saktare än de 30 rekomenderade kilometrarna. "Här ska inte vara någon biljakt bland hundar, katter och pissmyror (läs; byns barn)" tänkte matten! "nä är det biljakt han vill ha, så blir det i MIN takt!"

Lillhussen rabblade bilnumret duktigt i baksätet medans de svängde ut på den stora vägen och den GRÅ SAABen svängde efter. Efter några hundra meter svängde dock SAABen av och matten fortsatte till skolan. Efter några minuter var matten hemma igen och då hade SAABen vänt och stod åter vid vår by, denna gång tillsammans med en VIT SAAB på byns busshållsplats. MYCKET MYSTISKT!!!

Matten sladdade in på gården och skyndade sig in och berättade för hussen, som ringde sin bekanting som bor där SAABen svängt in från stora vägen. Bekantingen hade inte sett den GRÅ SAABen, MEN han hade en man i en SVART SAAB ståendes utanför huset!!!

Matten kastade sig ut på nätet och kollade bilnumret, bilen ägdes av polismyndigheten i Uppsala. Ingen falsk polis alltså...

Kan det vara en förymd fånge de spanar efter??? Matten låste dörren men lät den stora stygga vakthunden (läs; den lilla söta lappfjanten som ingen kan vara rädd för) vara kvar ute på tomten som avskräckning mot farliga massmördare.

Matten ringde en annan bekanting som har polisradio för nu var matten NYFIKEN!!!

Självklart var den bekantingen inte hemma... SUCK

"Men det är JÄTTEBRA att ha hund!" Sa matten till hussen "hunden måste självklart ut och kissa även om det är förbrytare i faggorna, så då verkar man inte så nyfiken av sig!"
Hussen himlade lite med ögonen och tyckte nog att det var dags för matten att släppa det hela.

Men så började matten fundera på om det kanske helt enkelt var brudar poliserna spanade efter?
"Mäh!" tänkte matten "då måste jag duscha och fixa till mig lite innan jag går ut och spanar efter poliser!" Sagt och gjort. Problemet är bara att matten börjar bli så jäkla gammal så det tar en stund att fixa till sig... Så när det var gjort och matten såg någelunda presentabel ut så var poliserna borta... Matten fick aldrig veta varför de hade varit där... :(

Matten själv är dock i det stora hela nöjd med sin insats, och hoppas nu på att hon kvalat in för åtminstonde en statistroll i Ymers nästa film...

... kanske som en så hemlig agent så att hon inte ens syns???

10 kommentarer:

Irene sa...

Alltså, jag är helt på din sida! Ska det var biljakter så ska det vara i civiliserat tempo, inget jäkla flåbuskörande!

Sen vill jag också ha fört till protokollet att jag alltid ansett SAAB vara ett högligen skumt bilmärket. Listigt av dem att villa bort begreppen med så många olika kulörer!

Dimmie sa...

Vad spännande saker det händer hos dej ... kram i massor från syrran Dimmie

Filmproducenten sa...

Ehh...host...harkel...
Jo,det var allt en spännande händelse. Verkligen.

Nu är det dessvärre så att de flesta rollerna redan är castade och klara. Tillsatta, med andra ord.
Men är det ok för dig så får du gärna spela SAAB.Vilken färg får du välja själv...

Jea sa...

Nä, en saab vill jag inte vara jag har precis sålt en efter ett kort ägande, när jag köpte Kjelle...
Här har man ANSTRÄNGT sig för att kvala in som värdig motspelerska till Ymer men nä... inte ens så hemlig så att man inte syns får man vara...
Morr, morr, mutter, mutter... Jag ger mig sjutton på att om Kung Dino hade erbjudit sina tjänster -DÅ hade det låtit annorlunda! /sur Jea

Jens Isaksson sa...

Jaaa, duu...vad ska man säga...? *skakar på huvudet*
Inga skurkar, eller ens riktiga polisbilar, hittar ut till er lilla by.
Annat var det på vår gamla gata i stora stan. Där upplyste sambandscentralen maken (då han oroligt ringde om att det låg svartklädda män bland bilarna och siktade på grannhuset) att "De e lugnt, de e bara våra grabbar som gasar ut er granne som stått och skjutit ut från balkongen"

Syster-Yster sa...

Så tokigt det kan bli...Som när vi på jobbet tänkte ringa polisen för att det gick lite konstigt folk och promenerade och gick i buskarna. Vi hade full koll och skulle precis ringa polisen när polisen kom och gjorde tillslag i grannhuset! Det var poliserna som vi hade koll på.... De mystiska personerna kom till oss sedan... Vi berättade att vi tänkt anmäla dem....

Lena & lapptussarna sa...

Det verkar ju farligt att bo på landet!
Eller kanske lite spännande, läskigt pirrigt. Vi tuffa tussar skulle nog klara biffen värre är det med vår hariga matte :) som är rädd när det blåser i skogen!!!!

Anonym sa...

Hahahaha, har skrattat mig igenom hela inlägget. Meeen, nu är jag ju nyfiken på varför de höll där egentligen?! Har du fått reda på det? Sen delar jag ju gärna med mig av heta tips :Gör sig snygg rdan innan leverans av knodd till skolan, så hinner du gå ut med Vakt Dino INNAN uppdraget är slut.....kankse. ;)
Få se nu om kommentaren fastnar och gör den inte det så vet i katten vad vi ska göra? Jag tror inte det är något du kan göra något åt iaf...
Anki

Anonym sa...

Synd att ni inte hann anmäla dem syrran!

Underbart att du kan kommentera nu Anki! :)

Jea sa...

Anki! ÄNTLIGEN, någon som -liksom jag- undrar vad sjutton de gjorde här????